Przekręt w ASO Skody-nowy soft do LPG - dotrysk benzyny!!!

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Waśka
    Rider
    • 2013
    • 552
    • Mitshibishi

    Zamieszczone przez termit886
    Ale z tego wszystkiego można wywnioskować że z roku na rok każdy producent szuka oszczędności na materiałach a ceny katalogowe samochodów nie maleją i na tym koncerny zarabiają. A po drugie to teraz wszystko jest tak robione że ma wytrzymać jakiś czas i zacząć się psuć ale tak żeby się nie opłacało naprawiać aby wymieniać to na nowe. Dzisiejsze samochody już nie są tak trwałe jak kiedyś że przejeżdżały tysiące kilometrów i nic się nie działo. To już nie wróci...
    koncerny zasadniczo nie zarabiają na sprzedaży samochodów, tylko na serwisie.


    Zamieszczone przez oldbrother
    Szkoda że wcześniej tego nie wiedziałem to bym się zastanowił nad kupnem czegoś innego niż Octavka... Tylko co???
    Piłem ostatnio z mechanikiem, Polakiem zasiedziałym w UK, w jakimś londyńskim mateczniku używanych wozów. mówił, że już dziś gdyby dostał 100k Ł miałby poważny problem z kupnem nowego bezawaryjnego wozu.
    ja wolałem O1 niż nowsze samochody. mocna, sprawdzona konstrukcja, przy dobrej konserwacji pojeździ jeszcze sporo. a gdy już nie będzie co łatać, to będę miał taki sam problem, jak ten koleś z UK. tylko bez 100k Ł, hehehe :lol:
    Była 01 2.0 AQY + LPG, jest Focus Mk2 1,6 + LPG

    Komentarz

    • yunior81
      RS
      • 2010
      • 1657
      • Octavia I (1U2)
      • BFQ 1.6 MPI 102 KM

      Zamieszczone przez oldbrother
      przy takich "rewelacjach" odnośnie silników BSE (wypalanie zaworów)
      Znasz jakiś potwierdzony przypadek czy lubisz się zamartwiać na przyszłość ......?

      A tak na marginesie to mocno się zastanawiam czym kierują sie osoby zakładające LPG w servisie ??? Gwarancja na "cały samochód" ????

      Komentarz

      • leonn
        RS
        • 2011
        • 2726
        • BSE 1.6 MPI 102 KM

        Zamieszczone przez yunior81
        Zamieszczone przez oldbrother
        przy takich "rewelacjach" odnośnie silników BSE (wypalanie zaworów)
        Znasz jakiś potwierdzony przypadek czy lubisz się zamartwiać na przyszłość ......?
        Zgadzam się z kolegą, ja słyszałem tylko ze słuchu na własne oczy nie widziałem. Panowie mamy ZaJeFajne Fury i to z Lpg , przyjdzie zrobic głowicę i to po gwarancji (chociaż mam nadzieje, że nie :wink: ) to sie zrobi koszt nie bedzie aż tak drastycznie wielki, przeciez kupilisimy auto z silnikiem BSE źeby ewentualne naprawy po gwarancyjne nie były masakrycznie drogie Nie nakręcajmy się niepotrzebnie, ważne że narazie bazawaryjnie się :drive:

        Komentarz

        • Northeusz
          RS
          • 2010
          • 1677
          • Octavia I (1U2)
          • AUM 1.8 20VT 150 KM

          Koledzy, nie martwcie się na zapas . Zawory nie siadają po kilku tys km, więc rzeczywiście, gdzieśtam będzie można usłyszeć o takim przypadku, ale będzie to podejrzewam, przy bardzo dużych przebiegach i eksploatacji mocno nie-prywatnej. Wy się martwicie o BSE, a ludzie wiedząc o takiej przypadłości zaworów w silnikach japońskich montują LPG i się cieszą z jazdy . Zasada zupełnie odwrotna - tutaj nikomu nic nie padło i martwią się wszyscy. W japońcach otwarcie się o tym mówi przy montażu LPG i nie martwi się nikt .
          Pozdrawiam
          Northeusz

          Komentarz

          • Rosomak
            L&K
            • 2011
            • 1365
            • Octavia II (1Z3)
            • BSE 1.6 MPI 102 KM

            Zamieszczone przez owoc
            Czy powyżej tych nieszczęsnych 4200 obr/min jaK przełącza na PB to na wskażniku tez widac przełączenie czy tam diody są bez zmian?
            Dziś jechałem na S8 ok.160km/h, aby zobaczyć czy będzie różnica...i co? I nic. Obroty były ok. 4900obr./min. i na wskaźniku od LPG nadal pokazywał że jedzie na LPG, także nie sygnalizuje tego wskaźnik/przełącznik.
            Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
            http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
            Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

            Komentarz

            • oldbrother
              Classic
              • 2013
              • 33

              Rzeczywiście jedyna pociecha w tym że to nieskomplikowany silnik i nawet ew. planowanie głowicy da się tanio zrobić. Pytanie do znawców - czy do instalacji Landi Renzo można ew. zastosować wtryskiwacze innego producenta które (choć teoretycznie) będą mogły dłużej bezawaryjnie pracować? Dziś napisałem do "Motoru" i "Auto Świata" z informacją dot. tego procederu z dotryskami. Mają zająć się tym ludzie z sekcji "Interwencje" - tak mi przynajmniej odpisali z jednego z ww. tygodników. Zobaczymy co z tego wyniknie...

              Komentarz

              • termit886
                Rider
                • 2012
                • 261
                • Octavia II (1Z3)
                • BSE 1.6 MPI 102 KM

                Moim zdaniem to jeżeli wiedzą że wtryski wysiadają na potęgę to powinni ogłosić akcje naprawczą i wymienić wszystkim te wadliwe wtryski i wyszli by z twarzą... a tak to tylko zniechęcają do swojej marki stałych klientów. Ja już jeżdżę trzecią skodą i jak do tond miałem jak najlepsze zdanie o tej marce ale po tych wszystkich wpadkach w modelu który jest sprzedawany od wielu lat to jest jakieś jedno wielkie nieporozumienie, a szczególnie że te wszystkie wpadki są w nowych samochodach . Ale utwierdziłem się też w przekonaniu że dopóki Skoda będzie liderem sprzedaży to będzie z klientami walić w bambuko i nic z tym nie zrobimy.

                Komentarz

                • leonn
                  RS
                  • 2011
                  • 2726
                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                  Zamieszczone przez termit886
                  Ale utwierdziłem się też w przekonaniu że dopóki Skoda będzie liderem sprzedaży to będzie z klientami walić w bambuko i nic z tym nie zrobimy.
                  Nie stety tak jest, ale jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem.

                  Komentarz

                  • Rosomak
                    L&K
                    • 2011
                    • 1365
                    • Octavia II (1Z3)
                    • BSE 1.6 MPI 102 KM

                    Byłem dziś u jednego z Warszawskich gazowników z autoryzacją LR. "Zajrzał" w mapę i stwierdził: "widać że pojęcia nie mają". Pozmieniał parametry. Jest znacznie lepiej niż wcześniej, nie faluje i nie telepie tak silnikiem. Ustawił mi także samoistne przejście na LPG na wolnych obrotach po przekroczeniu temperatury płynu bez konieczności zwiększania obrotów (jak uruchamiam na gorącym silniku, to jak zawsze na Pb i jak już ma temp.>40st.C to przechodzi na LPG po ok. 30sek. samoistnie - cyk i już..., jak nie ma temp>40st.C., to warunek bezwzględny - musi ją osiągnąć). To taka zmiana przez niego, nie prosiłem o to, ale sam stwierdził, że nie ma większego sensu zmiana po obrotach, skoro płyn uzyskał żądaną temperaturę.
                    Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
                    http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
                    Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

                    Komentarz

                    • r2r
                      RS
                      • 2008
                      • 4720
                      • BSE 1.6 MPI 102 KM

                      Zamieszczone przez leonn
                      Zamieszczone przez termit886
                      Ale utwierdziłem się też w przekonaniu że dopóki Skoda będzie liderem sprzedaży to będzie z klientami walić w bambuko i nic z tym nie zrobimy.
                      Nie stety tak jest, ale jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem.
                      No może wkońcu zacznie docierać i do sprzedawców (w wynikach) i do kupujących (w ekonomii eksploatacji), że Skoda nie jest już tym, czym była przez ostatnie 12-14 lat.
                      Artur

                      Komentarz

                      • piotrek_gdy
                        RS
                        • 2008
                        • 7723
                        • Volkswagen
                        • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                        Zamieszczone przez leonn
                        jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem
                        leonn, zadaj sobie proste pytanie- czy jest więcej użytkowników 1,6 mpi czy np diesli i uzyskasz odpoweidź na dręczce cię pytanie

                        ja bym mimo wszystko obstawiał, że 1,6 nie jest takim hitem sprzedaży jak ty uważasz :wink:
                        przyjemność z jazdy zapewnia avant A4 quattro 2,0TFSI

                        wyprzedaż garażowa części do O2-plastiki,elektronika, ramka RNS, dekory czarny karbon, inne, inne-proszę pytać na PW

                        Komentarz

                        • Agamek12
                          RS
                          S_OCP Member
                          • 2006
                          • 9935
                          • Ford

                          Zamieszczone przez piotrek_gdy
                          Zamieszczone przez leonn
                          jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem
                          leonn, zadaj sobie proste pytanie- czy jest więcej użytkowników 1,6 mpi czy np diesli i uzyskasz odpoweidź na dręczce cię pytanie

                          ja bym mimo wszystko obstawiał, że 1,6 nie jest takim hitem sprzedaży jak ty uważasz :wink:
                          Właściwie to w tej chwili powinno się używać czasu przeszłego :diabelski_usmiech ...

                          Na szczęście jest jeszcze 3-cylindrowy traktorek 1.2MPI w Rapidzie, Fabii i Roomsterze. Może to będzie teraz ulubiony silnik zwolenników jazdy Skodą na gazie?
                          Adam... Używam:
                          Rolka: e11FL 97KM/130Nm
                          Passek: B6 175KM/366Nm

                          Komentarz

                          • Northeusz
                            RS
                            • 2010
                            • 1677
                            • Octavia I (1U2)
                            • AUM 1.8 20VT 150 KM

                            Zamieszczone przez Agamek12
                            Zamieszczone przez piotrek_gdy
                            Zamieszczone przez leonn
                            jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem
                            leonn, zadaj sobie proste pytanie- czy jest więcej użytkowników 1,6 mpi czy np diesli i uzyskasz odpoweidź na dręczce cię pytanie

                            ja bym mimo wszystko obstawiał, że 1,6 nie jest takim hitem sprzedaży jak ty uważasz :wink:
                            Właściwie to w tej chwili powinno się używać czasu przeszłego :diabelski_usmiech ...

                            Na szczęście jest jeszcze 3-cylindrowy traktorek 1.2MPI w Rapidzie, Fabii i Roomsterze. Może to będzie teraz ulubiony silnik zwolenników jazdy Skodą na gazie?
                            Ale o ile wybór będzie prostszy: TSI czy TDI? :diabelski_usmiech. I sytuacji nie zmieni tutaj nawet instalacja wtrysku ciekłego LPG, ponieważ mówimy o nowych samochodach, a więc nikt nie będzie LPG instalował do nich, a nawet jeśli to dla chętnych instalacji do nich nie ma obecnie w ofercie, no i cena takowej :roll:
                            Pozdrawiam
                            Northeusz

                            Komentarz

                            • yunior81
                              RS
                              • 2010
                              • 1657
                              • Octavia I (1U2)
                              • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                              Zamieszczone przez mkania777
                              Ustawił mi także samoistne przejście na LPG na wolnych obrotach po przekroczeniu temperatury płynu bez konieczności zwiększania obrotów
                              Nic nie ustawił tylko wyłączył opcję "obrotów". Powinien też maksymalnie skrócić opcje "czas". Czyli np. 40 stopni - 0 ( zero ) sekund.

                              Komentarz

                              • slawko80rr
                                Rider
                                • 2010
                                • 600
                                • Superb II (3T4)
                                • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                                Zamieszczone przez piotrek_gdy
                                Zamieszczone przez leonn
                                jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem
                                leonn, zadaj sobie proste pytanie- czy jest więcej użytkowników 1,6 mpi czy np diesli i uzyskasz odpoweidź na dręczce cię pytanie

                                ja bym mimo wszystko obstawiał, że 1,6 nie jest takim hitem sprzedaży jak ty uważasz :wink:
                                też uważam że nie był hitem nigdy, odkąd mam skodę to w korkach widzę przeważnie diesle i tsi, mpi bardzo rzadko, więc poniekąd to powód wycofania i skoda sie raczej w ogóle tym nie przejmie, a co do ustawień to jestem w szoku jak słyszę o przełączaniu przy obrotach i 30 sekund mimo że temp 40, mam Staga, nie trzeba obrotów, a na ciepłym chyba 3-5 sekund
                                Sławka wozi Superb 2 FL
                                http://forum.octaviaclub.pl/forum/mo...-by-slawko80rr

                                Komentarz

                                • Rosomak
                                  L&K
                                  • 2011
                                  • 1365
                                  • Octavia II (1Z3)
                                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                  Zamieszczone przez yunior81
                                  Nic nie ustawił tylko wyłączył opcję "obrotów". Powinien też maksymalnie skrócić opcje "czas". Czyli np. 40 stopni - 0 ( zero ) sekund.
                                  ,
                                  yunior81, nie, jednak wole jak chwile pochodzi na benzynce.

                                  Powiedział mi jeszcze, że wtryski niestety są montowane w poziomie, a lepiej dla nich, jak pracują w pionie. Po za tym mocowanie wtrysków nie jest najlepsze bo mają bardzo duży rezonans/trzęsą się w czasie pracy silnika. Ale już to naprawiłem, założyłem dodatkowy płaskownik gr.3mm i go przykręciłem.
                                  Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
                                  http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
                                  Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

                                  Komentarz

                                  • mirus1967
                                    Ambiente
                                    • 2010
                                    • 143
                                    • Octavia II (1Z3)
                                    • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                    mkania777.moglbys zrobic fote jak rozwiazales mocowanie wtryskow?
                                    mirus67

                                    Komentarz

                                    • Rosomak
                                      L&K
                                      • 2011
                                      • 1365
                                      • Octavia II (1Z3)
                                      • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                      mirus1967, dobra, biore browar i idę do garażu, zaraz będzie fota.
                                      Załączone pliki
                                      Oblicz ile więcej pali Twój samochód przez włączone światła w dzień:
                                      http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
                                      Jacy ustawodawcy takie prawo. Jakie prawo taki kraj. Jaki kraj takie w nim życie...

                                      Komentarz

                                      • leonn
                                        RS
                                        • 2011
                                        • 2726
                                        • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                        Zamieszczone przez piotrek_gdy
                                        Zamieszczone przez leonn
                                        jak się skończa silniki MPI to jestem ciekaw, czy Skoda nadal będzie liderem
                                        leonn, zadaj sobie proste pytanie- czy jest więcej użytkowników 1,6 mpi czy np diesli i uzyskasz odpoweidź na dręczce cię pytanie

                                        ja bym mimo wszystko obstawiał, że 1,6 nie jest takim hitem sprzedaży jak ty uważasz :wink:
                                        piotrek_gdy, absolutnie nic mnie nie dręczy :wink: a co jest/było Hitem? No i nie wiem czy w 2010 do 2012 Skoda sprzedała więcej tdi czy Mpi, ale jak mówię nie wiem tego, może i TDi więcej. Chodziło mi bardziej o to, że jeżeli ktoś będzie chciał kupić nowe auto z silnikiem benzynowym +Lpg to pójdzie do konkurencji i tym sposobem słupki Skody spadną, a innych wzrosną.
                                        Zamieszczone przez Agamek12
                                        Na szczęście jest jeszcze 3-cylindrowy traktorek 1.2MPI
                                        Bez komentarza.




                                        Zamieszczone przez mkania777
                                        założyłem dodatkowy płaskownik gr.3mm i go przykręciłem.
                                        Ja sie zabieram już od roku żeby tam coś przykręcić.

                                        Komentarz

                                        • seba.79
                                          Drive
                                          • 2012
                                          • 75

                                          Zamieszczone przez termit886
                                          Moim zdaniem to jeżeli wiedzą że wtryski wysiadają na potęgę to powinni ogłosić akcje naprawczą i wymienić wszystkim te wadliwe wtryski i wyszli by z twarzą... a tak to tylko zniechęcają do swojej marki stałych klientów. Ja już jeżdżę trzecią skodą i jak do tond miałem jak najlepsze zdanie o tej marce ale po tych wszystkich wpadkach w modelu który jest sprzedawany od wielu lat to jest jakieś jedno wielkie nieporozumienie, a szczególnie że te wszystkie wpadki są w nowych samochodach . Ale utwierdziłem się też w przekonaniu że dopóki Skoda będzie liderem sprzedaży to będzie z klientami walić w bambuko i nic z tym nie zrobimy.
                                          Dokładnie, zgadzam się z przedmówcą. Pamiętacie te reklamy/cenniki Octavii z informacją o oszczędnościach przy fabrycznej inst. LPG. Wtedy nikt nie mówił o żadnym dotrysku benzyny. Na pewno nie jeden z nas przy zakupie nowego auta kierował się ekonomiką i chciał mieć sensowną inst. LPG. Ja też myślę, że przy obecnej wymianie softu Skoda z klientami leci sobie w h... Inżynierowie z LR "wymyślili" sobie, że w ten sposób przedłużą żywotność wtrysków. Zamiast ogłosić akcję naprawczą to wymyślili dotrysk benzyny a wtryski i tak padną tylko po pół czy roku później - już po gwarancji i w to im graj.

                                          Myślę, że wymiana na nowy soft (i to bez wiedzy użytkownika często) zmieniający strategicznie działanie inst. LPG tworzy coś co się nazywa NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ. Dostajemy swoje auto działające inaczej a przecież każdy z nas ma w instrukcji LR - sposób działania tej instalacji opisany i nie ma tam mowy o dotryskach benzyny. To naprawdę jest granda i nadaje się do "Turbokamery" czy innego równie "czepliwego" programu - może ktoś z formuowiczów mógłby ułatwić zajęcie się tym problemem przez media. Co myślicie??

                                          Komentarz

                                          • Tatra
                                            Ambiente
                                            • 2011
                                            • 248
                                            • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                            oto pismo z SAP

                                            cytat:

                                            "Szanowny Panie.

                                            Na wstępie wyjaśniamy, iż do fabrycznego samochodu, z silnikiem zaprojektowanym do spalania benzyny, jest dokładana (posprzedażowo) instalacja gazowa.
                                            Innymi słowy, Producent samochodu nie przewidział eksploatacji samochodu na gazie. Taki samochód zostaje przez serwis zaadaptowany (zmodernizowany, przerobiony).
                                            Stąd, by zapewnić posiadaczowi samochodu długie lata bezawaryjnej eksploatacji swego auta, firmie Landi Renzo Polska udało się stworzyć znakomity układ sterowania wtryskiem gazu, który potrafi inteligentnie ochronić silnik przed szkodliwymi stanami bardzo wysokiej temperatury spalania mieszanki.
                                            W tym celu od pewnego poziomu prędkości obrotowej silnika dodawana jest niewielka porcja benzyny, zaś przy bardzo dużej prędkości obrotowej, i pełnym obciążeniu silnika, następuje całkowite przejście na zasilanie silnika benzyną.
                                            Punkty przejścia na zasilanie benzyną zostały tak dobrane, by przy zasilaniu gazowym umożliwić jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością na autostradzie i sprawne wyprzedzanie.
                                            Wszystko ponad to oznacza przejście na zasilanie benzyną.
                                            Taka koncepcja świetnie się zgadza z ideą montowania instalacji gazowej w samochodzie, wynikającą głównie ze względów ekonomii eksploatacji.

                                            Ufamy, że nasza odpowiedź będzie dla Pana wyczerpująca.

                                            Z wyrazami szacunku,
                                            Zespół ©koda INFO"

                                            Ludzi mają za bandę idiotów :evil:

                                            " Co Pan zrobisz?...Nic Pan nie zrobisz !"
                                            Pzdr. - 1.6 MPI

                                            Komentarz

                                            • yunior81
                                              RS
                                              • 2010
                                              • 1657
                                              • Octavia I (1U2)
                                              • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                                              Zamieszczone przez Tatra
                                              Taka koncepcja świetnie się zgadza z ideą montowania instalacji gazowej w samochodzie, wynikającą głównie ze względów ekonomii eksploatacj
                                              Ciekawa koncepcja. Zakładamy LPG zeby jeździć bardziej ekonomicznie, przepłacamy za instalacje w ASO a jako bonus od "spółki" ASO Skoda - Landi Renzo dostajemy dotrysk benzyny lub możliwosc jazdy wyłącznie na PB powyżej danej predkości obrotowej silnika wbrew własnej woli.
                                              Biorąc pod uwage fakt krótkiej skrzyni, 140km/h - ponad 4 tyś. obrotów, i ciężką nogę kierowcy, opłacalność montażu Landi Renzo na ustawieniach "serwisowych" jest tak opłacalne jak montaż "sekwencji" LPG w TSi.
                                              Jednak decyzja o wymontowaniu instalacji Landi Renzo była Super decyzją ......

                                              Komentarz

                                              • seba.79
                                                Drive
                                                • 2012
                                                • 75

                                                Jak to "producent nie przewidział" ?? Przecież wiedział co sprzedaje i wiedział, że silnik MPI jest doskonale przystosowany do gazu - przecież sprzedaje go od lat!!!!?????
                                                Chyba, że "zmodyfikowana i unowoczesniona" wersja MPI sprzedawana ostatnio z niewiadomych nam powodów gorzej znosi gaz??
                                                No i ten dotrysk przy różnych pędkosciach obrotowych - jakos tego nie widzę, sporo się komputer instalacji będzie musiał z tym nagimnastykować i chyba szarpanie czasem nieuniknione...

                                                Komentarz

                                                • Andrzej.P
                                                  RS
                                                  • 2011
                                                  • 1516
                                                  • Octavia II (1Z3)
                                                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                                  Zamieszczone przez Tatra
                                                  firmie Landi Renzo Polska udało się stworzyć znakomity układ sterowania wtryskiem gazu, który potrafi inteligentnie ochronić silnik przed szkodliwymi stanami bardzo wysokiej temperatury spalania mieszanki.
                                                  No chyba niezbyt inteligentnie im to wychodziło, bo widocznie było za ubogo, że teraz podlewają benzyną
                                                  Skoda Octavia II 1.6 Mint 2008 LPG (@STAG)
                                                  FSO Polonez Caro Plus 1.6 GSi 1999 LPG

                                                  Komentarz

                                                  • PieTrzaK
                                                    L&K
                                                    • 2009
                                                    • 1323
                                                    • Octavia I (1U2)
                                                    • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                                                    Producent nie przewidzial zasilania LPG? A nie bylo przypadkiem fabrycznych instalacji? Kiedys ktos na forum wrzucal fotki Octy z instalacja juz z fabryki

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...